Alexanderteknikk-lærer
Halvard Heggdal

C.J. Hambros plass 7, Oslo
Undervisningen

Alexanderteknikk

Undervisningen

Timebestilling

Halvard Heggdal


blogg 

Artikler

Litteratur

Lenker

Forsiden

Alexanderteknikken undervises individuelt. Du veiledes gjennom berøring og muntlig instruksjon.


Veiledning med hendene
Muskelspenning og balanse kan vanskelig beskrives med ord. Derfor bruker jeg hendene for å justere balanse og stimulere muskler til å endre spenning. Berøringen er varsom og nøyaktig. Med hendene kan jeg tydelig kjenne hva du gjør. Det er mye muskelspenning som ikke er synlig, selv for et øvet blikk.
Jeg bruker hendene også til å veilede deg gjennom bevegelser. Når vi sammen setter i gang bevegelsene skjer det med mindre muskelspenning enn du vanligvis bruker på egenhånd.


Muntlig veiledning
Underveis i timen vil jeg be deg bruke oppmerksomheten på forskjellige måter i det du gjør. Med hendene kan jeg observere om du er på riktig spor. Sammen finner vi nye måter å tenke på som du kan bruke for å endre spenningsmønsteret ditt. Still spørsmål underveis!


Bevegelser
De vanligste aktivitetene i en time er å sitte, stå og gå. Å sette seg eller reise seg involverer hele kroppen i forhold til tyngdekraften. Det blir tydelig om du bruker mer krefter enn nødvendig. Enkle dagligdagse bevegelser gir deg tid og anledning til å observere ditt eget reaksjonsmønster, og gjør det lettere å overføre teknikken til dagliglivet.


Aktiv hvileposisjon
En del av timen ligger du på en benk i det vi kaller "aktiv hvileposisjon". Du ligger på ryggen med knærne bøyd, føttene mot underlaget, og med hodet støttet opp av noen bøker. I denne posisjonen er ryggsøylen i en nøytral posisjon, og du kan lettere gi slipp på spenning fordi du ikke behøver å holde deg oppreist. Din oppgave er å la være å hjelpe til når jeg beveger på armer, bein eller hode. Det er øvelse i å la være å spenne seg unødvendig.


Andre aktiviteter
Andre aktiviteter som er vanlige i timene er å bøye seg ned, å løfte noe, bruke hender og armer, eller å bruke stemmen. Det er fint om du selv foreslår noe du tror du kan ha nytte av. En hvilken som helst aktivitet kan brukes.


Din innsats
Å lære Alexanderteknikk ligner det å lære andre ferdigheter, som for eksempel å kjøre bil eller spille et musikkinstrument. Læringsprosessen tar tid og avhenger av at du tar i bruk ideene utenom timene.


Bruk vanlige klær
Du behøver ikke spesielle klær i timene så lenge du kan bevege deg fritt i dem. Du vil bli bedt om å ta av deg skoene.


Hvor mange timer
Antall timer avhenger av dine forutsetninger og hva du ønsker å oppnå. Det er normalt å anslå 20-30 timer, eller ukentlige timer over 4-6 måneder, for å la Alexanderteknikken bli en del av hverdagen. Jeg vil vanligvis gå gjennom prinsippene i teknikken i løpet av de første 5-6 timene.
Det er ikke noen begrensning på antall timer og tidligere elever kommer tilbake fra tid til annen for en oppfriskning. 



Hvor ofte timer
Det normale er å ha time én gang i uken. I begynnelsen er det en fordel med time oftere, det vil si to eller tre ganger i uken de første par ukene. Det setter raskere i gang endringsprosessen. Jeg gir rabatt ved to eller flere timer i uken.
Etterhvert som du blir bevisst på egen kroppsbruk, kan du la det gå lengre mellom hver time, for eksempel ha time annenhver uke.


Ta en prøvetime
Å beskrive Alexanderteknikken med ord er som å gi en muntlig beskrivelse av tango. Du vet først hva det er når du har opplevd det.
Hvis min arbeidsmåte ikke passer deg, prøv en time med en annen lærer. Ingen Alexanderteknikk-lærere underviser helt likt.


Timebestilling eller spørsmål
mobil 41 41 90 96
halvard@alexanderinfo.no

Til toppen av siden